Instruktion – Så gör du

Här nedan finner ni detaljerade instruktioner över hur man gör de vanligaste sakerna i vår förmedlingstjänst.

Registrering

Om ni inte redan har ett konto behöver ni registrera er.
Tryck här för att komma till sidan på bilden.

Fyll i er e-postadress och trycka på “Hitta stöd” om ni vill hitta en medmänniska. Följ därefter instruktionerna.
Vill ni istället registrera er som medmänniska trycker ni på “Bli medmänniska” och följer därefter instruktionerna.
Har ni redan ett konto. Tryck på knappen “Logga in” 

Logga in

Har ni redan ett konto loggar ni så här:
  1. Gå till inloggningsidan
  2. Fyll i ert personnummer. 12 siffror utan mellanslag eller bindestreck.
  3. Tryck på knappen “Logga in”
Saknar ni ett konto. Registrera er genom att trycka på “Registrera dig” och följ instruktionerna här.
 

 

Ändra dina uppgifter

När ni har ett konto kan ni själv ändra era uppgifter.

(För dig som medmänniska behöver ditt utdrag från belastningsregistret blivit godkänt innan ni kan ändra era uppgifter)

Gör så här:
  1. Logga in i förmedlingstjänsten genom att trycka på Logga in.
  2. Välj “Min profil” i menyn.
  3. Här kan ni ändra era uppgifter. Kom ihåg att spara efter genomförda ändringar.
  4. [Beställare] För dig som beställer uppdrag åt någon annan kan lägga till “Stödmottagare”. När ni gör bokningar kan ni välja att stödet ska göras hos dem och ni kan välja om ni eller stödmottagaren ska få fakturan efter uppdrag.

Hitta din medmänniska

Steg 1 - Sök på din ort

Hos Hemstöd kan ni själv söka bland och välja den medmänniska som passar er.
Gör så här för att se vilka som finns på er ort samt se presentation och bild över vilka det är.
Gör så här:
  1. Logga in i förmedlingstjänsten genom att trycka på Logga in.
  2. Gå till sidan “Sök mottagare”
  3. Skriv in ortnamnet där ni önskar stöd. På bilden används orten “Ljungsbro” som exempel.
  4. Tryck på Sök.
 

Steg 2 - Välj din medmänniska

Gör så här:

  1. Efter att ni sökt på er önskade ort dyker de medmänniskor som finns tillgängliga upp under sökfältet.

    Scrolla nedåt för att se samtliga medmänniskor.

    OBS: Genom att trycka på postnumret eller orten visas en karta över området där medmänniskan bor.

    Tips: Den här kartan över alla medmänniskor kan hjälp er.

  1. Om det inte dyker upp någon medmänniska nedanför betyder det att vi inte än har en medmänniska på den orten.

    Gör då så här:

    A. Sök på en närliggande ort.
    B. Sök på annan stadsdel (exempelvis Årsta eller Stockholm)
    C. Hittar ni fortfarande inte en medmänniska som passar er. Meddela oss så försöker vi hitta fler medmänniskor där ni önskar det. Meddela oss genom att trycka här.

  2. Läs mer om medmänniskorna genom att tryck på “Se profil”.

Boka kontakt eller uppdrag

Steg 1 - Skapa kontakt

När ni tittar på medmänniskans profil finns en knapp med texten “Boka kostnadsfri intervju”.
Genom att trycka på den knappen kan ni skicka en förfrågan om att träffas till medmänniskan helt gratis.
 
Medmänniskan kommer att svara och ni kan träffas för att lära känna varandra.
 
OBS: Ni får ett meddelande från Hemstöd när ni fått svar. Kolla gärna i skräppostfiltret utifall meddelandet hamnat där. 

Steg 2 - Skicka kontaktförfrågan

Fyll i uppgifterna i förfrågan och skicka den till medmänniskan.

När medmänniskan svarat på en förfrågan får ni ett e-postmeddelande från Hemstöd. Kolla i skräpposten utifall meddelandet hamnat där.

 

Hantera bokningar (som beställare)

Under menyvalet “Bokningar” ser ni era förfrågningar och bokningar.

Varje förfrågan/bokning kan ses som ett kort/dokument som uppdateras med den senaste informationen.

På förfrågan ser ni vilken status bokningen har:

  • “Förfrågan” = Förfrågan är inte helt klar än. Förfrågan är skickad men inte klar.
  • “Ändring önskad” = Betyder att medmänniskan önskar en ändring i förfrågan. Det kan t.ex. vara att byta dag eller tid.
  • “Bokad” = Förfrågan är godkänd och nu bokad. Medmänniskan kommer till bestämd plats på anvisad tid.
  • “Avböjd” = Medmänniskan kan tyvärr inte ta uppdraget just nu. Se även eventuell kommentar.
  • “Inställd” = Om ett bokat uppdrag ställs in ändras statusen till “Inställd”. Se kommentar för mer information.
Varje gång ni fått ett svar från medmänniskan (eller att statusen ändrats) får ni ett e-postmeddelande från Hemstöd som talar om att ni nu har ny information i förmedlingstjänsten.
 
Svara på förfrågan/bokning

Längst ner på “bokningskortet” kan ni ändra eller ställa in bokningen.

Om ni behöver ställa in bokningen skriver ni in en anledning i textrutan och trycker på “ställ in”

Behöver ni ändra förfrågan gör ni det genom att trycka på “Ändra”. Då öppnas fönstret där ni ställer in tid och plats för förfrågan.

Steg 1 - Skapa Bokning

Efter att ni träffat medmänniskan för en kostnadsfri intervju kan ni boka dem för uppdrag.

Det kan man göra på flera olika sätt.

  1. Logga in i förmedlingstjänsten genom att trycka på här.
  2. Alternativ A:
    Gå in på menyvalet “Bokningar”. På tidigare genomförd intervju eller bokning kan ni välja “Boka medmänniska”.
    Alternativ B:
    Gå in på menyvalet “Kontakter”. Där ser ni de medmänniskor ni träffat tidigare och från medmänniskans profil kan ni “Boka uppdrag”.
  3. Fyll i de efterfrågade uppgifterna.

    Ni kan bestämma:
    – Tid för uppdraget.
    – Längd för uppdraget
    – Om ni vill använda RUT-avdrag eller ej. OBS. Om ni använder RUT-avdrag måste uppdraget avse stöd som godkänns av skatteverket som RUT-avdrag. För mer information. Vänligen se skatteverkets hemsida.
    – Ni ser priset för uppdraget utifrån de inställningar ni gjort.
    – Förfrågan på vad ni vill ha hjälp med.
    – Välja vem som stödet gäller för (Stödmottagare). Bokar ni åt någon annan väljer ni här den ni bokar åt.
    – Vem som ska betala fakturan. Beställaren (den som skapar bokningen) eller den som emottar stödet (stödmottagaren).
  4. Godkänn köpvillkoren och välj “Skicka förfrågan”.
När förfrågan är skickad kan ni se den under menyvalet “Bokningar”.

OBS: Ni kan skapa flera bokningar vid samma tillfälle genom att upprepa punkt 2.

 

Efter genomfört uppdrag

Markera intervju/uppdrag som genomförd

Efter att en intervju eller ett uppdrag är genomfört ska förfrågan markeras som genomförd.

Detta kan göras av både medmänniskan och beställaren.

Gör så här:

  1. Logga in i förmedlingstjänsten genom att trycka på här.
  2. Gå till bokningen genom att välj “Bokningar” i menyn. Scrolla där ner till aktuell intervju eller kontakt.
  3. Längst ner på den förfrågan finns en grön knapp med benämning “Markera som genomförd”. Tryck på den. 
När detta är gjort är förfrågan klar.
Vid intervju. 
  • Nu när ni träffats kan beställaren skicka uppdragsförfrågningar till medmänniskan.
  • Medmänniskan och beställaren kan nu se varandras profiler genom att välja menyvalet “Kontakter”.

Vid Uppdrag

  • Boka fler uppdrag.
  • Efter genomfört uppdrag skickas faktura till beställaren och lön betalas ut till medmänniskan. (Medmänniskors lön betalas ut den 25:e varje månad i efterskott).

Instruktioner för dig som medmänniska

Hantera förfrågningar och bokningar (Som medmänniska)

När ni fått en förfrågan från någon som vill ha hjälp får ni ett e-postmeddelande som talar om att ni fått ny information hos Hemstöd.
Under menyvalet “Bokningar” ser ni era förfrågningar och bokningar.

Varje förfrågan/bokning kan ses som ett kort/dokument som uppdateras med den senaste informationen.

På förfrågan ser ni vilken status bokningen har:

  • “Förfrågan” = Förfrågan är inte helt klar än. Förfrågan är skickad men inte klar.
  • “Ändring önskad” = Betyder att medmänniskan önskar en ändring i förfrågan. Det kan t.ex. vara att byta dag eller tid.
  • “Bokad” = Förfrågan är godkänd och nu bokad. Medmänniskan kommer till bestämd plats på anvisad tid.
  • “Avböjd” = Medmänniskan kan tyvärr inte ta uppdraget just nu. Se även eventuell kommentar.
  • “Inställd” = Om ett bokat uppdrag ställs in ändras statusen till “Inställd”. Se kommentar för mer information.
Varje gång ni fått ett svar från beställaren (eller att statusen på förfrågan ändrats) får ni ett e-postmeddelande från Hemstöd som talar om att ni nu har ny information i förmedlingstjänsten. Kolla skräppostfiltret med jämna mellanrum.
 

Svara på förfrågan/bokning

Längst ner på “bokningskortet” kan ni:

1. Skriva ett meddelande som skickas med ert svar.

2. Svara på förfrågan.

  • Godkänna förfrågan
  • Avböja förfrågan
  • Önska ändring av förfrågan. Det kan t.ex. vara att byta tid. Önskemålet skrivs i fältet “Svara” innan ni trycker på knappen “Önska ändring”.

Läs mer

Hemstöd är helt utan fasta kostnader och du kan boka ett kostnadsfritt första möte direkt i förmedlingstjänsten.

Så fungerar hemstöd

Instagram