Vanliga frågor

Vanliga frågor

Information

Här får du svar på vanliga frågor om hur Hemstöd fungerar.

Har får du svar på vanliga frågor om Hemstöd.

För alla

Hemstöd ger äldre möjligheten till ett bättre liv, anhöriga bättre möjlighet att ta hand om sina nära och kära, och yngre seniorer får möjlighet att både göra positiv skillnad och samtidigt dryga ut sin pension.

Hemstöd är en förmedlingstjänst där pigga seniorer kan registrera sig som medmänniskor. De kan då anlitas av äldre eller deras anhöriga för extra stöd i sin vardag. Det kan till exempel vara att komma ut på promenad, någon som följer med till butiken eller doktorn, stöd i hemmet eller ibland bara få sitta ner och ta en kopp kaffe med någon.

I och med vår digitala lösning får du större kontroll över vem du vill ha hjälp av och hur.

För att så många som möjligt ska kunna få det stöd de önskar strävar Hemstöd efter att hålla nere kostnaden för stödet så mycket som möjligt. Vi har troligtvis marknadens lägsta pris för den här typen av tjänster. Det är möjligt eftersom vi använder många tekniska lösningar som minskar administrationen och även genom att det är seniorer som är medmänniskor. Då blir arbetsgivaravgiften, och för många äldre även inkomstskatten, lägre.

Det här upplägget gör att kostnaden kan hållas nere, större andel av pengarna kan betalas ut till medmänniskan och beställare får större kontroll och säkerhet.

Hemstöd erbjuder extra stöd i vardagen och det är beställaren och medmänniskan som bestämmer vad som ska utföras.

Det kan t.ex. vara:

  • Någon som följer med på promenad
  • Äta mat tillsammans
  • Hjälp med på- och avklädning
  • Spela spel
  • Prata över en kopp kaffe
  • Se vad släkt och vänner gör på sociala medier
  • Personlig hygien
  • Någon som följer med till affären eller andra ärenden.
  • Någon som följer med till doktorn.
  • Hjälp med att utföra ordinerad sjukgymnastik.
  • Byta en glödlampa
  • Tvätta och mangla
  • Hänga upp gardiner
  • Något annat ni kommer överens om.

Uppdraget ska:

  • Räknas som en hushållsnära tjänst av skatteverket. Det innebär att det ska ge rätt till RUT-avdrag. RUT-avdrag behöver inte användas men uppdrag vara utformade så att de faller in under skatteverkets regler. Läs mer om vad som räknas som RUT-avdrag på skatteverkets hemsida.
  • Inte innefatta vård. Det vill säga att medicinskt förebygga, utreda eller behandla skador. Som exempel kan en medmänniska hjälpa till med att utföra gymnastikövningar som vården ordinerat men får inte utforma eller anpassa vilka övningar som ska göras. Inte medföra risk för medmänniskan eller mottagaren som t.ex. användning av farliga maskiner, kemikalier eller på annat sätt innebära risk.
  • Vara lagligt enligt svensk lag.
De tjänster som erbjuds genom Hemstöd ska kunna ge möjlighet till RUT-avdrag. Du behöver inte ha skatteutrymme för att göra RUT-avdrag för att använda Hemstöd. Däremot ska utformningen av uppdraget vara sådant att det ger rätt till RUT-avdrag.

Du kan få rutavdrag för arbete i din egen eller i dina föräldrars bostad.

Du kan dock inte få rutavdrag för arbete utfört i ditt barns hem. Mer information om RUT-avdrag finns på skatteverkets hemsida.

Den senaste tiden har samhället drabbats hårt av följder av Covid-19. Bland de som drabbats värst är just de äldre och det är inte bara virusets farlighet utan även ensamheten och minskad fysisk aktivitet som innebär hälsorisker.

Ni kan anlita stöd genom Hemstöd och ni som beställare har möjlighet att ställa krav för ert besök. Hos Hemstöd går inte medmänniskan från stödmottagare till stödmottagare vilket minskar risken för smittspridning.

Läs gärna mer om Hemstöd och Covid-19 här.

Tips och förslag är av stort intresse för oss.

Hemstöd strävar efter att hela tiden utvecklas och kunna erbjuda mer och bättre nytta för våra användare.

Därför får du jättegärna maila ditt förslag till oss på info@hemstod.se.

Tack.

Ja, Hemstöd kan med fördel kombineras med andra stödfunktioner i samhället.

Personal på hemtjänst och äldreboenden m.fl. gör ofta ett fantastiskt jobb. Tyvärr har de ofta begränsat med tid och resurser för att kunna göra det där lilla extra. Alla äldre kommer inte ut på promenad så ofta som de önskar eller kanske inte får den där lilla extra pratstunden över en kopp kaffe.

Här kommer Hemstöd in.
Med hemstöd kan man som äldre få det där lilla extra som sätter guldkant på tillvaron. En medmänniska som finns där för dem och har tiden som behövs.

Kort och gott – ett perfekt komplement till hemtjänst, äldreboende med flera.

För dig som behöver stöd

Hemstöd har flera regler och system som gör det så säkert som möjligt att anlita stöd i vardagen.

Verifiering av identitet
Först och främst kräver vi BankID-verifiering av alla medmänniskor och beställare i systemet. Det säkerställer att alla är den de utger sig för att vara och att varje besök kopplas till dem som person. Läs mer här

Utdrag från belastningsregistret
När en medmänniska registrerar sig hos Hemstöd ingår det att lämna in utdrag från belastningsregistret. De medmänniskor som syns hos Hemstöd har inte blivit dömda för något allvarligt brott som t.ex. förskingring, stöld, misshandel eller liknande.

Betyg/omdömessystem – se andras erfarenhet
Efter att en medmänniska genomfört ett uppdrag får beställaren möjlighet att betygsätta och kommentera medmänniskan. Det gör att dåligt beteende straffar sig och beställare får hjälp att hitta duktiga medmänniskor.

Inte ta emot värde
För att minska risken för att en medmänniska ska kunna lura en mottagare på pengar, eller annat av värde, är alla medmänniskor bundna av ett avtal som klargör att de inte får ta emot, låna eller ärva något till mer än ett ringa värde.

Med ringa värde menas 350 kr/år (enklare fika och förtäring i hemmet är undantaget). Skulle en medmänniska bryta mot detta kan de bli skyldiga att betala vite och bli återbetalningsskyldiga.

Du har kontrollen
Hos Hemstöd kan beställare och/eller mottagare av stödet själva välja vem de vill anlita. I systemet får man en presentation av medmänniskan och kan se deras intressen samt vad de gjort tidigare. Första mötet är alltid kostnadsfritt. Då kan både mottagaren, beställaren och medmänniskan göra en ordentlig bedömning om de vill samarbeta med varandra.

Alltid samma person
Hos Hemstöd vet man vem som kommer på uppdraget och det kan alltid vara samma person. Det skapar trygghet och förtroende mellan mottagare och medmänniska.

Försäkring
Under varje uppdrag är medmänniskan anställd av Hemstöd. Hemstöd har en ansvarsförsäkring som täcker om något t.ex. skulle gå sönder och en olycksfallsförsäkring vid olyckor.

Avtal
När man använder Hemstöds förmedlingstjänst är alla användare bundna av avtal som klargör vad som gäller. Det skapar tydlighet och trygghet om vilka ramar samarbetet ska utföras inom.

Rätt person på andra sidan dörren
I och med att ni träffat medmänniskan tidigare (som minst under det kostnadsfria mötet) vet ni vem som kommer. Finns inte möjlighet att se vem det är på andra sidan dörren kan man ställa en kontrollfråga. Exempelvis: Be om för och efternamn på medmänniskan eller någon information ni fått veta när ni träffats tidigare.

Övrigt
Oavsett alla dessa säkerhetssystem ska ni för säkerhets skull aldrig lämna ifrån ert betalkort, ID-handlingar, tillgång till Bank-ID, låta pengar ligga framme vid besök eller på andra sätt utsätta er för onödig risk.

Se vilka medmänniskor som finns där du bor.

BankID är en av Hemstöds viktiga säkerhetsfunktioner. Det säkerställer att alla i Hemstöds system är just den de utger sig för att vara.

Det tycker vi är extra viktigt i och med att vi förmedlar kontakt och stöd för äldre.

BankID leder dessutom till att vi bättre kan skydda personlig data och att man som användare slipper fler lösenord.

OBS: Hemstöd kommer aldrig att kunna komma åt att använda ert BankID. Kommunikationen sker krypterat mellan er mobiltelefon/platta/dator och BankID. Vi får endast en bekräftelse på att ni är den ni är och ett unikt nummer som kopplas till er signering.

Den höga säkerheten är en av orsakerna till att BankID blivit så vanligt bland banker, mobiloperatörer och andra tjänster.

Här kan ni läsa mer om BankID och säkerhet.

Med Hemstöd är det enkelt att hitta och boka stöd i vardagen. Alla sökningar, förfrågningar, uppdrag och information hanteras under "Mina Sidor" efter att du registrerat dig och loggat in.

Se Så bokas uppdrag.

  1. Registrera dig som användare här.
  2. Hitta en medmänniska du och/eller mottagaren av stödet vill träffa.
  3. Skicka en kontaktförfrågan till medmänniskan genom systemet. Vid kontaktförfrågan bestämmer ni träff för ett kostnadsfritt och förutsättningslöst möte/intervju
  4. Medmänniskan kan då välja att acceptera, föreslå ändring (ex. av dag) eller avstå förfrågan.
  5. Efter att ni träffats första gången kan ni boka uppdrag. Det gör ni enkelt genom att skicka en uppdragsförfrågan till medmänniskan.
  6. Medmänniskan kan åter igen acceptera, föreslå ändring eller avstå uppdraget.
  7. Efter genomfört uppdrag registrerar medmänniskan genomfört uppdrag och omfattning. Du som beställare får då bekräftelse via mail.
I slutet av varje månad kommer en faktura på mailen för de uppdrag som genomförts.
Tanken med Hemstöd är att så många som möjligt ska kunna få tillgång till extra stöd i vardagen. Därför har vi troligtvis marknadens lägsta pris för den här typen av tjänster.

Varje genomförd timme kostar beställaren 199 kr/h efter RUT-avdrag och inklusive moms. (398 kr/h före RUT-avdrag, inkl. moms). Betalningen sker via faktura som skickas till beställaren via e-post efter genomförda uppdrag.

OBS: Hos Hemstöd har du inga fasta kostnader.
Registrera dig idag.

Ingen fara, vi hjälper dig.
Finns det ingen medmänniska som du önskar inom ditt område hjälper vi dig hitta en.

När du är registrerad och har sökt efter en medmänniska i en stad får du även möjlighet att önska fler medmänniskor i det området. Då annonserar vi extra efter fler medmänniskor just där så att vi så snart som möjligt ska kunna erbjuda stöd där du behöver det.

Sök bland våra medmänniskor

För dig som medmänniska

Hemstöd riktar sig främst till dem som har gått i pension men alla över 18 år kan ansöka om att bli medmänniska.

Anledningen till att vi valt att rikta oss mot just seniorer är att Hemstöd passar lite extra bra för den gruppen.

En senior har ofta tiden och känner ibland ett visst tomrum efter arbets- och familjeliv. Många har fortfarande en önskan om att bidra och hjälpa till. Samtidigt har de en grundinkomst genom pensionen så Hemstöd kan ge ett extra ekonomiskt tillskott utan att behöva generera en full månadslön.

Hemstöd fyller en viktig funktion även utanför det ekonomiska. Vi hoppas att alla medmänniskor främst hjälper till för att det betyder någonting för dem. Sedan kan den extra inkomsten ge ett välkommet extra tillskott.

Det här utesluter dock inte att fler kan hjälpa till. Har du möjlighet och vilja att bidra även om du befinner dig i arbetslivet är du varmt välkommen som medmänniska. Desto fler vi blir som hjälper till desto fler äldre kan vi hjälpa.

Välkomna till Hemstöd.

Vi är måna om att du som medmänniska ska få ta del av de möjligheter som Hemstöd erbjuder. Samtidigt vill vi säkerställa att endast människor som vill bidra till ökad livskvalitet för de äldre kan registrera sig hos Hemstöd.

Därför genomförs registreringen i två steg.

1. Registrering
Först registrerar du dig genom att skapa en profil som medmänniska här. Där registrerar du både de kontaktuppgifter som behövs för kontakten med Hemstöd men skapar även den profil som de äldre och deras anhöriga kan se.

Informationen hjälper besökarna att bedöma om du kan vara en bra matchning för deras behov. Registreringen sker med Bank-ID för att säkerställa att du är den du utger dig för att vara.
OBS: Du kan när som helst ändra och uppdatera dina uppgifter.

2. Utdrag från belastningsregistret
Säkerheten är av högsta vikt för Hemstöd och våra användare. Därför behöver du skicka in ett utdrag från belastningsregistret till oss. Vi använder det endast för att se att du inte varit dömd för något allvarligt brott inom vålds-, sexual- eller ekonomisk brottslighet. Vi sparar ingen information från utdraget och förstör utdraget direkt efter att vi gjort bedömningen. I nästa punkt/fråga här nedanför kan ni läsa om hur du beställer ditt utdrag redan nu.

När bedömningen är klar får du ett e-postmeddelande. Godkänns granskningen blir du sökbar i Hemstöds system och de som är intresserade av stöd i din närhet kan hitta dig. När du har ett konto kan du registrera dina kontouppgifter för framtida löneutbetalningar.

All registrering och hantering av förfrågningar och uppgifter sker genom att logga in i Hemstöds system. När det inkommer ny information om en förfrågan får du även ett e-mail så att du inte ska missa någonting.

Välkommen att registrera dig som medmänniska. Tillsammans kan vi nu göra direkt nytta för den äldre befolkningen och samtidigt ge oss själva större ekonomisk frihet.

Genom att arbeta genom Hemstöd bidrar du till ett bättre liv för äldre. För många som är medmänniskor är känslan av att bidra på riktigt den huvudsakliga anledningen till att man arbetar genom Hemstöd. Många tycker att det är väldigt givande med den kontakt de får med de äldre.

Samtidigt tror vi på Hemstöd att fler kan hjälpa till om man samtidigt får ersättning för den tid man lägger ner. Då kan man som pensionär både bidra med en god gärning och samtidigt få större ekonomisk frihet. OBS: Hos hemstöd tar du endast de uppdrag du vill och i den omfattning du önskar.

För varje arbetad timme som genomförs genom Hemstöd tillfaller 150 kr medmänniskan. Efter arbetsgivaravgift ger det en bruttolön ihop med semesterersättning på 136 kr/h från det år du ska fylla 66 år. Är du yngre än det blir bruttolönen inklusive semesterersättning 114 kr/h. Skillnaden beror på att arbetsgivaravgiften är lägre från det år man fyller 66 år.

För exempelvis 2h/vecka ger det ungefär 1140 kr/mån eller 960 kr/mån brutto beroende på ålder. För 3h/vecka ger det ungefär 1710 respektive 1440 kr brutto per månad och så vidare.

Efter att du är registrerad och godkänd som medmänniska blir du synlig i Hemstöds system. Då kan äldre och deras anhöriga hitta dig för stöd i vardagen. Det går till så här.

Se Så bokas uppdrag

  1. En beställare (den äldre eller deras anhöriga) ser din profil och ser att ni kan vara en lämplig matchning.
  2. De skickar då en kontaktförfrågan till dig med en inbjudan till att träffas. Detta är kostnadsfritt och ger ingen ersättning till dig. Träffen är en möjlighet för dig som medmänniska och beställaren att se om ni vill fortsätta tillsammans. Mötet är helt kravlöst från båda parter.
  3. Efter uppdraget registrerar du att mötet är genomfört.
  4. Du kan nu få uppdragsförfrågningar från beställaren. I förfrågan skriver de vad de vill ha hjälp med och vilken/vilka tider de önskar.
  5. Du kan då välja att acceptera, föreslå ändringar eller att avstå uppdraget.
  6. Efter genomfört uppdrag registrerar du att uppdraget är genomfört och hur många timmar som genomfördes (max bokat antal timmar).
  7. I slutet av varje månad får du lön från Hemstöd för de uppdrag du genomfört. Lönen betalas ut varje kalendermånad i efterskott.
All hantering av förfrågningar, uppdrag eller ändring av uppgifter gör du i ”Mina sidor” efter att du loggat in. Du får även aviseringar till din registrerade mailadress.
För att vi ska kunna erbjuda en trygg, säker och givande upplevelse till de som anlitar Hemstöd krävs att du följer de här allmänna förhållningsreglerna.
Nej. Hos Hemstöd väljer du alltid själv vad du vill göra och i vilken omfattning. Det är du som medmänniska ihop med beställaren som kommer överens om vad som ska göras. För att underlätta kommunikationen kan du presentera förslag på vad du kan tänka dig för uppdrag i din profilpresentation.
Ja, Du kan alltid ändra din dina registrerade uppgifter (t.ex. din presentation, profilbild eller gatuadress). Det du inte kan ändra är ditt personnummer då din registrering är kopplad till dig som person.

Ändringarna görs under ”Min profil” som du kommer åt efter att du loggat in.

När du registrerar dig som medmänniska ingår du en intermittent anställning. Det betyder att när du får uppdrag genom Hemstöd skapas en ny visstidsanställning för varje separata uppdrag.

Om du t.ex. ska besöka en stödmottagare på tisdag kl 9-11 skapas en ny anställning som varar endast under den tiden. Du är varken anställd innan eller efter den tiden.

OBS: Din tystnadsplikt och att du måste vara professionell i förhållande till beställare, stödmottagare och Hemstöd gäller även utanför uppdragstillfället.

Ja. När du gör uppdrag genom Hemstöd är du försäkrad om något skulle hända eller gå sönder. Vi har tecknat både en ansvarsförsäkring och en olycksfallsförsäkring som gäller vid uppdrag.
Betyg/omdömessystemet är en del i att säkerställa att endast seriösa medmänniskor får uppdrag genom Hemstöd.

Efter varje genomfört uppdrag får beställaren möjlighet att betygsätta och lämna ett omdöme/kommentar om medmänniskan.

Betyget är en möjlighet för medmänniskor att stärka sin profil. Ger man bra hjälp för stödmottagaren får man ett bra betyg och desto fler bra betyg en medmänniska får desto lättare blir det att få fler uppdrag. Samtidigt straffar det sig om en medmänniska inte sköter sig enligt hemstöds förhållningsregler.

Systemet blir på så sätt ett hjälpmedel för att hitta bra medmänniskor och sålla bort de som missköter sig.

I och med att summan till dig som medmänniska beräknas vara mindre än utbetalning från t.ex. pensionsmyndigheten ses Hemstöd som en sidoutbetalare.

Som sidoutbetalare rekommenderar Skatteverket att man ska dra av 30% av inkomsten i skatt. Anledningen är att du som medmänniska inte ska få en skattesmäll vid deklarationen i det fall din övriga inkomst (grundpension, tjänstepension, och lön från andra sidoutbetalare) gör att du ska betala högre skatt.

Om din totala inkomst på ett år genererar en lägre skattesats får du tillbaka mellanskillnaden vid deklarationen. Vill du ändra vilken skatt vi ska dra på din lön är du välkommen att kontakta oss på info@hemstod.se så justerar vi det.

Det är enkelt att sluta som medmänniska. Du tar alltid bara de uppdrag du vill. Vill du sluta vara medmänniska eller sluta göra uppdrag för en stödmottagare tar du helt enkelt inte fler uppdrag från den beställaren. Vill du inte längre vara sökbar för stödmottagare kan du skicka ett mail till info@hemstod.se så hjälper vi dig.

Har du tidigare genomfört återkommande uppdrag hos en medmänniska är det naturligtvis uppskattat med ett meddelande om att du inte kommer att fortsätta. Vill man inte ange en personlig anledning kan man alltid meddela att din situation förändrats och att du inte längre har möjlighet att fortsätta arbeta som medmänniska för dem.

Inbokade uppdrag kan avbokas fram till 24 timmar innan uppdraget startar (närmare vid t.ex. sjukdom eller akuta händelser). Du kan men behöver inte ange någon anledning. OBS: Avbokade uppdrag med kort varsel kan påverka beställarens betyg av dig. Avboka därför endast när det finns ordentliga skäl för det.

Instagram